پرتیکان بذر گستر ، تولید کننده بذر ارقام مختلف سیب زمینی

سیب زمینی و موارد کاربرد آن

سیب زمینی

 

 

بعد از ذرت، گندم و برنج ، سیب زمینی چهارمین محصول غذایی  مغذی است که در سبد غذایی اکثریت مردم وجود دارد.

ما از ساقه های متورم شده که در زیر زمین قرار دارند و حاوی مقدار زیادی نشاسته، مقادیر قابل توجهی آهن ، ویتامین c ، ویتامین b2 می باشند ، استفاده می کنیم.

اکثر این مواد غنی در پوست سیب زمینی قرار دارد ولی گزارش ها حاکی از آن است که قسمت های سبز رنگ سیب زمینی ، سمی می باشد ، اگرچه با پخت ، خاصیت سمی از بین می رود ولی بهتر است قبل از پخت ، قسمت های سبز رنگ که در زیر پوست سیب زمینی قرار گرفته را دور بریزیم.

سیب زمینی خواص زیادی دارد. سیب زمینی علاوه برا اینکه ضد درد و ضد میکروب است، باعث تقویت عضلات و قلب و همچنین کاهش فشار خون نیز می شود.

باتوجه به اینکه واریته های مختلفی از سیب زمینی با شکل و رنگ و طعم های مختلفی کشت می شود و در بازار موجود است، ولی از لحاظ ارزش غذایی مشابه هستند.

سیب زمینی دارای ویتامین b ، ویتامین c و شامل  آهن ، کلسیم ، منگنز ، منیزیم و فسفر می باشد. وجود این مواد در بدن انسان باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. سیب زمینی به دلیل دارا بودن مواد مغذی خواص پزشکی زیادی دارد.

سیب زمینی ضد سرطان است و از قلب و عروق به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان ، محافظت می کند.

سیب زمینی ها شامل پتاسیم ، کلسیم ، هیدارت کربن و مقدار کمی پروتئین می باشد.

مهم ترین ماده اصلی سیب زمینی ، نشاسته می باشد.

سیب زمینی برای کلیه و مثانه مفید است زیرا باعث افزایش ادرار می شود. به دلیل حاوی بودن یکسری آنزیم باعث بهبود زخم های معده می شود.

 

کاربردهای سیب زمینی:

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد که اکثرا خواص درمانی سیب زمینی بودند، این ماده غذایی در زمینه های مختلف، کاربرد دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سیب زمینی به دلیل داشتن مواد سفید کننده باعث رفع و یا کاهش سیاهی دور چشم یا لکه های تیره موجود در بدن می شود.

سیب زمینی خاصیت ضد چروک دارد و همچنین برای درمان آفتاب سوختگی و رفع لکه های صورت نیز پرکاربرد می باشد.

سیب زمینی علاوه بر اینکه باعث روشنی پوست می گردد، سلول های مرده پوست را نیز ازبین برده و خاصیت مرطوب کنندگی به پوست می بخشد و همچنین باعث کاهش پف چشم می شود.

علاوه بر کاربردهای سیب زمینی در زمینه پوست، در زمینه مو نیز اثربخشی دارد.

باعث تقویت مو و کاهش سفیدی مو و کاهش ریزش مو می گردد.

ما می توانیم از سیب زمینی برای تمیز کردن ظروف نقره ای نیزاستفاده کنیم. 

چیزی هست که نیاز داشته باشید بدونید

سئوالات متداول

مزیت مینی تیوبر سیب زمینی نسبت به روش های سنتی تولید بذر چیست؟

 در روش تکثیر بذر با مینی تیوبر که حاصل گیاهچه کشت بافتی عاری از ویروس است اما در روش های سنتی حذف ویروس از غده های سیب زمینی امکان پذیر نیست و باعث می شود در روش سنتی عملکرد به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

چگونه سلامت بذر را تشخیص دهیم؟

معمولا مناسب ترین روش برای دانستن اینکه بذرسیب زمینی از لحاظ سلامت در چه وضعیتی هست و در چه کلاس بذری قرار دارد گواهی متصل به کیسه بذر است که توسط موسسه تحقیقات،ثبت و گواهی بذر و نهال صادر میشود اما در سیستم های غیر رسمی ملاک تصمصم گیری سابقه تولید کننده (فروشنده) و کیفیت بذر وی در مزرعه می باشد که در این روش اصولا باید آزمون های سلامت بذر(تست الایزا ویروس) انجام شود.

تفاوت کلاس های بذری از لحاظ کیفیت چیست؟

 کلاس‌های بذری سیب زمینی را میتوان این گونه تقسیم بندی کرد. بذر پیش پایه (مینی تیوبر)، بذر پایه (سوپر)، بذر مادری (سوپر الیت و الیت)، بذر گواهی شده (طبقات بذری  A تا C). میزان بیماری ها و آلودگی ویروسی در کلاس بذری پیش پایه صفرمی باشد و به ترتیب تا بذر گواهی شده میزان آلودگی افزایش می یابد.