پرتیکان بذر گستر ، تولید کننده بذر ارقام مختلف سیب زمینی

بذر سیب‌زمینی آگریا

بذر سیب زمینی آگریا
 
 

از آن جا که یکی از مرغوب ترین انواع سیب زمینی های موجود در دنیا ، سیب زمینی آگریا می باشد ، کشاورزان بسیار مایل هستند که سیب زمینی آگریا کشت کنند. آگریا در ایران رقمی است که بیشترین میزان کشت را دارد.

اگر کسی قصد کاشت سیب زمینی و یا خرید بذر سیب زمینی را دارد ، باید راجع به کشت سیب زمینی و ویژگی های این محصول آگاهی داشته باشد. از آن جا که سیب زمینی ها نام ها و ویژگی های متفاوتی دارند ، برای خرید بهترین سیب زمینی با قیمت مناسب ، باید در مورد ارقام سیب زمینی اطلاعات کافی داشته باشید.

امروزه مرغوب ترین بذر سیب زمینی موجود در بازار ، بذرهای سیب زمینی آگریا است.

از ویژگی های ظاهری سیب زمینی آگریا می توان به دارا بودن گوشت زرد سیب زمینی و بیضی شکل بودن و بزرگ بودن اندازه آن اشاره کرد ، گوشت زرد سیب زمینی سبب شده تا این رقم ، مشتریان زیادی را در بازار داشته باشد.

سیب زمینی آگریا در برابر بیماری ها و آفات مقاومت خوبی داشته و برای تهیه چیپس ، برشته کردن ، آب پز کردن و یا کباب کردن بسیار مناسب است. سیب زمینی های آگریا به دلیل دوره خواب طولانی ، دیرتر برداشت می شوند و به همین دلیل هزینه زمانی و نگهداری آن بیشتر است.

از لحاظ ویژگی رشد ، سیب زمینی آگریا یکی از رقم های نیم زود رس تا نیمه دیر رس است. سیب زمینی آگریا از لحاظ گسترش شاخ و برگ دارای این مشخصات می باشد ، شاخ و برگ ها دارای رشد خوب بوده و ساقه ها به صورت نیمه ایستاده و با کمی فاصله از یکدیگر قرار دارند. برگ ها بزرگ و دارای رنگ سبز تیره می باشند. سیب زمینی آگریا گل های سفید رنگ زیادی دارد و همچنین ساقه ها قطور ، کرکدار و کبود رنگ و اندکی چهار گوش هستند. 

سیب زمینی آگریا دارای غده های کم و تخم مرغی و کشیده می باشد و به همین علت باعث سود زیاد کشاورزان می شود.

برای کشت سیب زمینی باید به این نکته توجه داشت که از این محصول چه مورد مصرفی مد نظر است. سیب زمینی هایی که برای تولید چیپس به کار گرفته می شوند ، خریداران بیشتری دارند. به دلیل اینکه سیب زمینی آگریا در تولید چیپس و سیب زمینی سرخ شده مصرف می گردد ، کشاورزان مایل به کشت این رقم می باشند.

سیب زمینی هایی که مدت زمان زیادی می توان آن ها را در انبار نگهداری کرد ، باعث افزایش میزان استقبال خریداران می شود. سیب  زمینی آگریا به دلیل داشتن بافت نیمه خشک ، مدت طولانی تری انبار شده و باعث سود کشاورزان می شود.

چیزی هست که نیاز داشته باشید بدونید

سئوالات متداول

مزیت مینی تیوبر سیب زمینی نسبت به روش های سنتی تولید بذر چیست؟

 در روش تکثیر بذر با مینی تیوبر که حاصل گیاهچه کشت بافتی عاری از ویروس است اما در روش های سنتی حذف ویروس از غده های سیب زمینی امکان پذیر نیست و باعث می شود در روش سنتی عملکرد به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

چگونه سلامت بذر را تشخیص دهیم؟

معمولا مناسب ترین روش برای دانستن اینکه بذرسیب زمینی از لحاظ سلامت در چه وضعیتی هست و در چه کلاس بذری قرار دارد گواهی متصل به کیسه بذر است که توسط موسسه تحقیقات،ثبت و گواهی بذر و نهال صادر میشود اما در سیستم های غیر رسمی ملاک تصمصم گیری سابقه تولید کننده (فروشنده) و کیفیت بذر وی در مزرعه می باشد که در این روش اصولا باید آزمون های سلامت بذر(تست الایزا ویروس) انجام شود.

تفاوت کلاس های بذری از لحاظ کیفیت چیست؟

 کلاس‌های بذری سیب زمینی را میتوان این گونه تقسیم بندی کرد. بذر پیش پایه (مینی تیوبر)، بذر پایه (سوپر)، بذر مادری (سوپر الیت و الیت)، بذر گواهی شده (طبقات بذری  A تا C). میزان بیماری ها و آلودگی ویروسی در کلاس بذری پیش پایه صفرمی باشد و به ترتیب تا بذر گواهی شده میزان آلودگی افزایش می یابد.